Marketing en verkoop gesorteerd textiel

Duurzame samenwerkingsrelaties met klanten

Bij de werving van klanten voor de afzet van tweedehands kleding zoekt Wieland altijd naar betrouwbare partijen die goed en verantwoord zakendoen in hun lokale markten. Dat betekent onder meer dat ze, in verhouding tot de lokale waarden en normen, zorg moeten dragen voor een fatsoenlijke betaling van hun medewerkers en veilige arbeidsomstandigheden. De contacten met klanten voor de gesorteerde, textiele producten en materialen van Wieland komen vooral tot stand via het uitgebreide netwerk van Wieland. Na het eerste contact, meestal via e-mail, worden nieuwe klanten steevast uitgenodigd voor een bezoek aan het bedrijf in Wormerveer. De ervaring leert dat bijna elke klant ‘overstag gaat’ na het zien van de productiehal in Wormerveer. De meesten zijn onder indruk van de professionaliteit van het sorteerproces van Wieland.

Als er eenmaal een goede basis is gelegd, probeert Wieland met de betreffende klant een duurzame samenwerkingsrelatie op te bouwen. Net als met alle andere klanten overigens, want goede zakenrelaties vormen een belangrijke pijler in de bedrijfsfilosofie van Wieland. Daarom probeert de directie alle klanten minstens één keer per jaar persoonlijk te bezoeken in hun eigen omgeving. Zo heeft Wieland in de loop der jaren een rijk netwerk aan zakenrelaties opgebouwd. Dit netwerk strekt zich uit over de hele wereld en omvat meer dan 40 landen op drie continenten (Europa, Afrika en Azië).

 

Verkoop van tweedehands kleding

De verkoop van tweedehands kleding aan klanten in voornamelijk Afrika, Azië en Oost-Europa vormt de voornaamste inkomstenbron voor Wieland. De sortering van textiele materialen levert wel wat op, maar dat is tot dusver niet genoeg om deze activiteit winstgevend te maken.

Opgebouwde zakenrelaties

Wieland probeert minstens één keer per jaar persoonlijk te bezoeken in hun eigen omgeving. Zo heeft Wieland in de loop der jaren een rijk netwerk aan zakenrelaties opgebouwd. Dit netwerk strekt zich uit over de hele wereld en omvat meer dan 40 landen op drie continenten (Europa, Afrika en Azië).

Sortering en hergebruik textiel drijft op verkoop tweedehands kleding

De verkoop van tweedehands kleding aan klanten in voornamelijk Afrika, Azië en Oost-Europa vormt de voornaamste inkomstenbron voor Wieland. De sortering van textiele materialen levert wel wat op, maar dat is tot dusver niet genoeg om deze activiteit winstgevend te maken. Met het oog op de toenemende schaarste in de wereld aan waardevolle grondstoffen zoals katoen en wol is de bedrijfsstrategie van Wieland gericht op verdere opwaardering van grondstoffen (C2C) uit textiele materialen en nieuwe, meer rendabele product-marktcombinaties. Tot het omslagpunt is bereikt moet de sortering van textiele materialen echter worden betaald uit de verkoop van tweedehands kleding. Dat lukt tot dusver heel goed. Want, vooral dankzij de uitstekende zakenrelaties met klanten in Afrika en Oost-Europa kan Wieland in Nederland een aantrekkelijke prijs bieden voor ingezameld textiel. Deze relaties zijn bereid en in staat een goede prijs te betalen voor professioneel gesorteerde, tweedehands kleding.