Denim Deal: van vervuilende textielindustrie naar schone spijkerbroek

Het kost maar liefst 8.000 liter water om één spijkerbroek te maken. Tegelijkertijd is de uitstoot van de internationale textielindustrie meer dan de lucht- en zeevaart bij elkaar. Bovendien wordt slechts een fractie van alle afgedankte kleding gebruikt om nieuwe producten te maken. Hoogste tijd dus om de denimproductie te verduurzamen. Om dat te bereiken, hebben grote jeansmerken als Kings of Indigo, Scotch & Soda, Kuyichi en MUD Jeans afgesproken drie miljoen spijkerkledingstukken te maken met daarin minstens twintig procent gerecycled textiel. Wieland is één van de dertig partijen die deze Denim Deal eind oktober ondertekenden.

Er is een wereld te winnen als het gaat om een slim en efficiënt gebruik van ruwe grondstoffen. In de Denim Deal staan daarom afspraken voor het hergebruik van oud consumententextiel in nieuwe denim kledingstukken. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur, die de circulaire economie en het milieu in haar portefeuille heeft, zette eind oktober 2020 samen met dertig andere partijen in de mode- en textielindustrie een grote stap voorwaarts naar een meer duurzame textielindustrie. “Ik vind dat we voor een gezonde toekomst en ons klimaat moeten toewerken naar een schonere textielindustrie. Als we hier onze vraag veranderen, heeft dat effect op hoe duurzaam bijvoorbeeld bedrijven in Turkije en China produceren. Dat maakt dat we als Nederland geen kleine speler zijn”, benadrukt Van Veldhoven. “Het bijzondere van de Denim Deal is dat voor het eerst wereldwijd alle betrokken partijen in de (denim) textiel kringloop – van merk tot inzamelaar en weverijen – samen de uitdaging aangaan voor een schonere kledingkast.”

v.l.n.r. Imogen Nulty (Scotch and Soda), James Veenhoff (House of Denim) en Hans Bon (Wieland Textiles) – foto: ©Denim Deal

Een belangrijke stap naar circulaire textielketen

Bij het omschakelen naar een circulaire keten waarbij oude spullen opnieuw gebruikt worden, zitten verschillende partijen vaak op elkaar te wachten. Is er genoeg textiel om te verwerken? Levert het genoeg nieuw katoen op? Is er wel voldoende vraag? De Denim Deal – onderdeel van de Green Deal Circulaire Denim – doorbreekt deze spiraal en geeft alle partijen zekerheid. Zo is de deal mede ondertekend door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeenten Amsterdam en Zaanstad en de Metropoolregio Amsterdam. Het bijzondere is dat daarnaast veel partijen meedoen die betrokken zijn bij het maken en verwerken van spijkerkleding, zoals productiebedrijven, merken en winkels, maar óók inzamelaars, sorteerders, snijders en weverijen. De deal gaat dus over de hele keten en dat maakt het gemakkelijker om de volgende stap te zetten in de richting van een schonere en duurzamere textielbranche.

Drie miljoen nieuwe broeken met flinke portie oud textiel

Als onderdeel van de Denim Deal worden afgedankte kleren grondstof voor nieuwe spijkerbroeken. Amsterdamse jeansmakers als Kuyichi, Kings of Indigo en Scotch & Soda nemen het voortouw met drie miljoen broeken die voor een vijfde bestaan uit hergebruikte katoenvezels. Ook gaan zij in alle denim kledingstukken minimaal vijf procent gerecycled textiel verwerken. Dat heeft de Amsterdamse jeansbranche afgesproken met de gemeenten Amsterdam en Zaanstad. Eén van de bedrijven die deze grootschaligheid mogelijk maken is, Wieland. Zij sorteert jaarlijks ruim negen miljoen kilo kleding uit de kledingbakken van onder meer het Leger des Heils. Dankzij Fibersort – een volledig geautomatiseerde technologie voor de detectie van textiele materialen – gaat dat sinds maart 2020 veel grondiger en sneller dan voorheen. Deze technologie leest aan elk kledingstuk in een fractie van een seconde volautomatisch af van welk materiaal het is gemaakt. Zo kunnen de jeansfabrikanten er zeker van zijn dat ze voor honderd procent katoenvezels krijgen, zelfs al zitten in veel van de aangeleverde oude kleding veel kunststoffen als acryl, elastaan en polyester. Als ze dat willen, krijgen ze dit óók op kleur gesorteerd.

Deelnemers Denim Deal

Organisaties die de Denim Deal op 29 oktober 20020 ondertekenden, zijn:

Amsterdam Economic Board

Blue Matters

Bossa

Brightloops

Calik

Gemeente Amsterdam

Gemeente Zaanstad

Gemeente Haarlem

House of Denim

Kings of Indigo

Kuyichi

Leger des Heils

Ministerie van Infrastructuur en Waterbeheer

Modint

MUD Jeans

NEN

Nederlands Consulaat-Generaal in Istanbul

Ortaanadolu

Retail Experts Group

Scotch & Soda

Smart Fibersorting

Sympany

Textiles 2 Textiles

Wieland Textiles

Wolkat

 

We gebruiken cookies die voor een optimale gebruikerservaring zorgen. Door deze melding te accepteren, of door gebruik te blijven maken van onze website weten we dat je hiermee akkoord gaat.

Accepteren Meer informatie